2025-től digitális az ingatlan-nyilvántartás, de nem tűnik el a papíralapú tulajdoni lap sem

JOG

Nyomtatás
Forrás: e-ingatlanügyvédek.hu | Szerző: dr. Szabó Judit Anna, ügyvéd

Címkék: e-ingatlan


Sokan aggódnak, hogy 2025-től már csak digitálisan lesz nyomon követhető az ingatlanok sorsa, és megszűnnek a papíralapú tulajdoni lapok is. Valóban ennyire kiszolgáltatottá válunk a digitalizációban?

Az ingatlan-nyilvántartás digitalizációja sokakban keltett aggodalmat az utóbbi időben. Tényleg kivezetik a papíralapú tulajdoni lapokat? Valóban kiszolgáltatottabbá válunk a kibertámadásokkal szemben?

A cikkben igyekszem tisztázni a legfontosabb kérdéseket:

Mi várható 2025-től az ingatlan-nyilvántartásban?

A 2021. évi C. törvény alapján 2025. január 15-től minden ingatlan-nyilvántartási ügyet elektronikusan intézhetünk az új e-ingatlan rendszer (E-ING) révén. Egy ideig párhuzamosan fennmarad a papír alapú beadás lehetősége is, de az E-ING hamarosan egyeduralkodóvá válik. Bár tulajdoni lapot elsődlegesen eddig is elektronikusan kértünk le - sokan ragaszkodnak a megszokásokhoz és szívesebben bemennek a földhivatalba, hogy biztosan azokhoz az adatokhoz jussanak hozzá, amelyekhez szerettek volna.

Bár a digitalizáció kétségtelenül korszerűsíti az ügyintézést, a papíralapú dokumentáció a jövőben is megőrzi értékét - és ezért az ingatlanjogra szakosodott ügyvédek sokat tehetnek!

Papíralapú tulajdoni lap – marad vagy megszűnik?

A digitális átállás ellenére a magyar ingatlan-nyilvántartási rendszer lehetőséget biztosít a papíralapú tulajdoni lapok igénylésére. Ez az opció 10.000 Ft-os díj ellenében elérhető, és a kormányablakokban vagy a földhivatalokban.

A tulajdoni lap a magyar ingatlan-nyilvántartás egyik legfontosabb dokumentuma, mivel az ingatlanhoz fűződő tulajdonjogok, tények és jogi állapot elsődleges forrásaként szolgál. A tulajdoni lap közhiteles dokumentum, amely garantálja az ingatlan-nyilvántartásban rögzített adatok valódiságát és jogszerűségét.

Az adásvétel és hasonló tranzakciók során az ügyvédeknek mindig meg kell győződniük arról, hogy az ingatlan jogi státusza tiszta-e - ennek módja a tulajdoni lap lekérése. Az önkormányzatok és közüzemi szolgáltatók, de az ingatlan-közvetítők életében is legalább ennyire fontos szerepet játszik ez az irat, ami tényleg az ingatlannal kapcsolatos kérdések alfája és omegája.

A papíralapú szerződések szerepe a digitális világban

Szerencsére az ingatlan adásvételi szerződések papíralapú formában történő megkötésének lehetősége is fennmarad. Az új rendszerben az ügyvédek ugyan valóban elektronikusan rögzítik majd ezeket az okiratokat az ingatlan-nyilvántartási rendszerben, de az eredeti papíralapú dokumentum továbbra is értékes bizonyítékként szolgál. A fizikai szerződések jogi érvényessége változatlan marad, így a felek kézhez kaphatják az eredeti példányokat, amelyeket akár otthonukban megőrizhetnek.

Milyen biztonsági garanciákat nyújt az új rendszer?

Annak ellenére, hogy fennmaradnak a papír alapú iratok, fontos, hogy a digitális megoldások is biztonságosak legyenek. Az új e-ingatlan-nyilvántartási rendszer többféle választ ad a felmerülő kiberbiztonsági kihívásokra:

  1. Jogosultsági rendszer és hitelesítés: Az e-ingatlan-nyilvántartáshoz való hozzáférést a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) felügyeli. A felhasználók csak megfelelő jogosultságokkal és hitelesítéssel léphetnek be, amely garantálja, hogy csak a megfelelő személyek férhetnek hozzá az adatokhoz. A bejelentkezés kétfaktoros hitelesítéssel történik, amely további védelmet biztosít.

  2. Folyamatbiztonság és elektronikus aláírás: Minden, az ingatlan-nyilvántartási eljárásban részt vevő dokumentumot, beleértve a meghatalmazásokat és kérelmeket, elektronikus aláírással kell ellátni, amelyet a rendszer az aláíró személyéhez köt. Az e-akta hitelességét és tartalmát bejegyzéskor ismét ellenőrzi a rendszer, így elkerülhetők a manipulációk és hamisítások.

  3. Automatikus döntéshozatal és szabályalapú ellenőrzések: Az e-ingatlan-nyilvántartás automatikus döntési mechanizmusokat alkalmaz, amelyek szabályalapú ellenőrzéseket végeznek az ügyek feldolgozása során. Ez lehetővé teszi, hogy bizonyos egyszerűbb eljárások emberi beavatkozás nélkül gyorsan és megbízhatóan lefuthassanak, miközben minimalizálják az emberi hibák lehetőségét.

  4. Naplózás és auditálás: A rendszer naplózza minden felhasználói műveletet. Ez az adatok visszakövethetőségét és ellenőrzését szolgálja, ami különösen hasznos biztonsági incidens esetén, mivel segíti az események rekonstruálását és a felelősök azonosítását.

  5. Adatmentés és helyreállítás: Az e-ingatlan-nyilvántartási rendszer egy NISZ által biztosított mentési rendszerrel lehetővé teszi a gyors visszaállítást és az adatok hosszú távú biztonságos megőrzését. A mentések először egy diszkterületre kerülnek, majd biztonsági okokból szalagra íródnak, ami a fizikai biztonságot is garantálja kiberincidens vagy egyéb technikai hiba esetén​.

  6. Integráció más kormányzati rendszerekkel: A rendszer kapcsolatban áll más kormányzati adatbázisokkal, mint például a személyiadat- és lakcímnyilvántartás vagy a cégnyilvántartás. Ez az adatfrissítést gyorsítja és megakadályozza az adateltéréseket, így növeli a hitelességet és a pontosságot az ingatlanügyekben​.

Az e-ingatlan-nyilvántartás tehát széles körű technológiai és jogi alapú biztonsági megoldásokkal védi az adatokat, biztosítva, hogy az ügyfelek adatai és ingatlantulajdonával kapcsolatos információk a lehető legnagyobb biztonságban legyenek.

FIZESSEN ELŐ 2025-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!

Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek!  Velünk 2025-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2025 Cafetéria szabályzat 2025 Pénzmosás elleni szabályzat csomag GDPR Segédlet, Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó WebáruhgázbanElőfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/ 


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra