Az Ügyfélkapus változásokhoz: módosulnak a könyvelői állandó meghatalmazás szabályai - 2025. február 1-ével
Címkék: állandó meghatalmazás
Az Air. módosítása lehetővé teszi a könyvelő és adótanácsadó vállalkozások esetén azt, hogy maga a szervezet lehessen a képviselő, mivel a képesítési követelmény is e szervezeteknél áll fenn, és a kapcsolattartás is a szervezet cégkapuján keresztül valósul meg. Az ügyfelek, valamint a NAV érdekeit és igényeit is az szolgálja, ha a jogszabály lehetővé teszi, hogy az ügyfél magára- az adott tevékenység végzésére jogosult- szervezetre vonatkozóan tehessen képviseleti bejelentést, e meghatalmazott szervezet pedig jogosult legyen a saját foglalkoztatottját, törvényes vagy szervezeti képviselőjét, tagját kijelölni arra az esetre, ha a képviselet ellátása természetes személy eljárását igényli. A változtatás e meghatalmazotti kör kapcsán a cégkapus kommunikációra vonatkozó szabályok értelmezését is nagyban megkönnyítené.
A Magyar Közlöny 2024. december 20-i 131. számában hirdették ki a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvényt. Ennek 182-185.§-ai módosították az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény állandó meghatalmazásra vonatkozó szabályait, a 17.§ /1/ bek. g) pontját érintően. Ez a módosítás előtt úgy szólt, hogy állandó meghatalmazott lehet a NAV-nál a "számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság, illetve egyéb szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője, foglalkoztatottja, tagja".
A módosítás ebből a jogszabályszövegből kivette a "törvényes vagy szervezeti képviselője, foglalkoztatottja, tagja" szövegrészt (185.§) - tehát a g) pont a módosítás után az aláhúzott szöveggel lesz hatályos. E változás lényege, hogy állandó meghatalmazottként eljárásra maga a gazdasági társaság, egyéb szervezet lesz jogosult, nem pedig a képviselői, tagi, alkalmazotti minőségében fellépő természetes személy.
Ehhez kapcsolódó további változás, hogy a 2025. február 1-ét megelőzően, számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság illetve egyéb szervezet törvényes vagy szervezeti képviselőjeként, foglalkoztatottjaként, tagjaként bejelentett természetes személyek állandó meghatalmazottként 2027. december 31-ig járhatnak el (184.§).
És ami a lényeg, a módosítás az Air. 17.§-ába beiktatott egy /3/ bekezdést:
„(3) Az (1) bekezdés g) pontja szerinti állandó meghatalmazott szervezet arra az esetre, ha a képviselet ellátásához természetes személy jelenléte vagy természetes személy elektronikus azonosítását igénylő ügyintézés szükséges, kijelöli azt a törvényes vagy szervezeti képviselőjét, foglalkoztatottját vagy tagját, aki a meghatalmazó ügyében az állandó meghatalmazott szervezet nevében eljárhat.” (182.§)
E változások törvény indokolása szerint:
„A 182-hoz és a 183. §-hoz
Az adózók számára könnyebbségetjelent egy arra irányuló szabályozás bevezetése, amely szerint, ha a képviselő egy szervezet, akkor az eljáró természetes személy kijelölése nem igényelné az adózó külön felhatalmazását. Egy ilyen irányú módosítás az adózók és képviselőik számára is előnyökkel járna, egyben előmozdítaná az elektronikus ügyintézési lehetőségeket, hiszen egyes ügyintézési cselekményeket csak tennészetes személy tud elvégezni (pl. online felületek használata, személyes megjelenést igénylő eljárási cselekmények). Az ügyfeleknek egyszerűbb eljárást tesz lehetővé a szabályozás azzal, hogy a képviselő szervezet szükség esetén saját hatáskörében, rugalmasabban tudja alakítani, mely foglalkoztatottjára bízza az adózó adóügyeinek intézését, amikor az személyes jellegű eljárást igényel, amelyet maga a szervezet nem tud ellátni. A módosítás az egységes szemléletű- így az adózók számára is követhetőbb- képviseleti szabályozás érdekében a pénzügyi képviselőre is vonatkozik, hiszen a képviseletet ott is egy szervezet látja el.
A 184. §-hoz
Átmeneti szabály az állandó meghatalmazottra vonatkozó, az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 17. § (1) bekezdés g) pontjának módosításához, mely átmeneti ideig biztosítja a korábbi természetes személy meghatalmazottak eljárási jogosultságát. A megfelelő adózói felkészülés és a szükséges kommunikáció érdekében ere kellően tág, a módosítás hatályba lépéséhez képest egy legalább hároméves időtartam meghatározás indokolt.
A 185. §-hoz
A gyakorlati tapasztalatok alapján- ideértve különösen a cégkapu használatát- napjainkra meghaladottá vált, hogy adóügyekben az Air. az állandó meghatalmazottként való eljárást természetes személyre telepítse olyan képviseleti jogcímek esetében is, amelyeknél a jogszabály által előírt szakmai tevékenység folytatására egyébként egy szervezet is jogosult. Manapság ugyanis már sem a papíralapú, sem pedig- különösen a szervezetek körében elvárt és általánossá vált- elektronikus ügyintézés logikája és működése nem követeli meg, hogy a szabályozás ennyire a természetes személyt helyezze a meghatalmazotti képviselet fókuszába.
Mindez nem felel meg az ügyfelek igényeinek, és az egyszerű, gördülékeny ügyintézést sem segíti elő. Az említettekre tekintettel az Air. módosítása lehetővé teszi a könyvelő és adótanácsadó vállalkozások esetén azt, hogy maga a szervezet lehessen a képviselő, mivel a képesítési követelmény is e szervezeteknél áll fenn, és a kapcsolattartás is a szervezet cégkapuján keresztül valósul meg.
Az ügyfelek, valamint a NAV érdekeit és igényeit is az szolgálja, ha a jogszabály lehetővé teszi, hogy az ügyfél magára- az adott tevékenység végzésére jogosult- szervezetre vonatkozóan tehessen képviseleti bejelentést, e meghatalmazott szervezet pedig jogosult legyen a saját foglalkoztatottját, törvényes vagy szervezeti képviselőjét, tagját kijelölni arra az esetre, ha a képviselet ellátása természetes személy eljárását igényli. E módosítás- az Air. 17. § új (3) bekezdésével és 20. § új (11) bekezdésével együtt- rugalmasabbá tenné az ügyfeleknek az ügyintézést, hiszen ha a könyvelő- vagy adótanácsadó cég megbízatása alatt a foglalkoztatottak személyi állománya változik, úgy nem lenne szükség a szervezetnek szóló meghatalmazás újbóli kiállítására. A változtatás e meghatalmazotti kör kapcsán a cégkapus kommunikációra vonatkozó szabályok értelmezését is nagyban megkönnyítené.”
***
Ezek a változások azt jelentik, hogy megoldódnak a könyvelőirodák Ügyfélkapu megszűnése miatti problémái. Tehát a könyvelőirodai alkalmazottaknak lehetősége lesz a saját ügyfélkapu+ / DÁP-os azonosítóikkal belépve intézni a meghatalmazó cég, vállalkozás adóügyeit. Nem kell ehhez mindenféle kétes alkalmazást. klónozást igénybe venni.
Itt viszont megoldandó kérdés az eljáró könyvelőirodai alkalmazott ellenőrzése.
Ezek a változások 2025. február 1-én lépnek hatályba. És nem vonatkoznak az egyéni vállalkozóként működő könyvelőkre, adótanácsadókra.
dr. Szabó Tibor
***
Őstermelők és családi gazdaságok kézikönyve (2025)
Már kész van a 2025-ös változat - előrendelhető. Rendelje nyugodtan, hamarosan kijön a nyomdából, és postázzuk. Az e-könyv verzió is letölthető lesz. Az őstermelőket érintően elég sok lényeges változás van 2025-re is - ezeket is összefoglaltuk. Kiadványunkban bemutatjuk az őstermelői tevékenységhez és a családi gazdaság alapításához és működéséhez kapcsolódó jogi, szervezeti teendőket, adózási, bevallási, könyvelési feladatokat és határidőket. A lehetséges adókedvezményeket és mentességeket is számba vesszük, ezzel az olvasó jelentős adóforintokat takaríthat meg. Kiadványunk segítségével kialakítható a saját őstermelői ügyvitel helyes rendje. Kiadványunkkal áttekinthetők az őstermelőket, családi gazdaságokat terhelő ügyviteli, adózási, jogi, szervezeti feladatok és kialakítható a saját ügyvitel helyes rendje. Megrendelés és további infók: Önadózó Webáruház
***
Lépjen be az Őstermelők Klubja Facebook csoportba is:
https://www.facebook.com/ostermelokklubja
***
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Kiadványunk az agrárgazdaságok átadásáról szóló 2021. évi CXLIII. törvény magyarázatát, kapcsolódó adózási szabályainak ismertetését, továbbá a gazdaságátadási adásvételi, -ajándékozás, -tartási és -életjáradéki szerződés mintáit tartalmazza - ezeket szerkeszthető Word formtumban is küldjük. Megrendelés és további infó: Önadózó Webáruház
FIZESSEN ELŐ 2025-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2025-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2025 ● Cafetéria szabályzat 2025 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyéni vállalkozók adózási kézikönyve
Bruttó ár: 9 900 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 7 920 Ft
Postaköltség: 1 200 Ft -
Őstermelők és családi gazdaságok kézikönyve (2025)
Bruttó ár: 10 500 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 8 400 Ft
Postaköltség: 1 995 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 200 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja