Megjelent az Önadózó 2007 februári száma

ART

Nyomtatás
Forrás: Önadózó

ADATSZOLGÁLTATÁS A 2006. ÉVI JÖVEDELMI ADATOKRÓL - NYUGDÍJ-PRAKTIKUM - A HÁROM NYUGDÍJAS TÖRTÉNETE - A NYUGELLÁTÁSOK ÉS A BALESETI JÁRADÉK EMELÉSÉRÕL -DOLGOZIK A NYUGDÍJAS - NYENYI ADATSZOLGÁLTATÁS VÁLTOZÁSAI - AZ „ÚJ” 2007. ÉVI JÁRULÉKBEVALLÁSOK - A MEZÕGAZDASÁGI ÕSTERMELÕKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK - A KISVÁLLALKOZÓI KEDVEZMÉNY GYAKORLATA - EVA ALANYOK BEVALLÁSI KÖTELEZETTSÉGEI - CAFETERIA: ADÓ- ÉS JÁRULÉKMENTES MEGOLDÁSOK VÁLLALKOZÁSOKNAK, INTÉZMÉNYEKNEK - VAGYONGYARAPODÁS VIZSGÁLATI FELKÉSZÍTÕ II. AZOK A 80-AS ÉVEK… - A KÉSZPÉNZKEZELÉS SZIGORÍTÁSA - AZ ELLENÕRZÉSEK SZÁMVITELE - A GÉPJÁRMÛ-KERESKEDELMI TEVÉKENYSÉG KÖNYVELÕI SZEMMEL - MILYEN BIZTOSÍTÁSOKRA LEHET SZÜKSÉGÜNK? - VAGYONGYARAPODÁS ADÓHATÓSÁGI BECSLÉSE, A BÍRÓSÁG ELÕTT - HOGYAN RENDEZZÜK BE A TITKÁRSÁGOT? - HOGYAN BIZONYÍTSUK BE VAGYONUNK ADÓZOTT FORRÁSÁT?

Az ÖNADÓZÓ havilap 2007. ÉVRE ELÕFIZETHETÕ: info@onadozo.hu Elõfizetési díj: 2007. február - decemberi 11. számra online szolgáltatásokkal: 9.856,-Ft. A februári szám megjelenik 2007. február 1-én.

ADATSZOLGÁLTATÁS A 2006. ÉVI JÖVEDELMI ADATOKRÓL

Az ART 2006. évi többszöri módosítása eredményeképpen az SZJA adatszolgáltatás rendszere teljesen megváltozott. Az 1988 óta tartó gyakorlat helyére új szabályok léptek, melyek összefüggnek az elektronikus bevallások rendszerének bevezetésével. Mit kell tudni a munkáltatóknak és a jövedelmet szerzõknek egyaránt?

NYUGDÍJ-PRAKTIKUM
A HÁROM NYUGDÍJAS TÖRTÉNETE

Írásunkban  három egyidõs - 62 éves - és egy napon - 2006 november 30. napján nyugdíjba vonult hölgy,  Mária, Erzsébet és Katalin beszélgetését adjuk közre. A képzelt történetek jól reprezentálják a jelen rendszer egyes ellentmondásait, mert látszik, hogy azonos keresettömeg - tehát azonos összegû járulékfizetés mellett is - a Mária és Erzsébet között jelentõs nyugdíjkülönbség jelentkezik, méghozzá azon személy javára, aki 5 évvel kevesebb szolgálati idõt szerzett. Ebbõl arra a következtetésre juthatunk, hogy az egy napi kereset összege lényegesen erõsebb tényezõ a nyugdíj megállapításánál, mint a járulékfizetés idõtartama. A tanulságok levonását az olvasóra bízzuk.


MENNYI LESZ A NYUGDÍJAM? - NYUGDÍJSZÁMÍTÁS 2007

Az általam ajánlott nyugdíjösszeget kalkuláló szoftver alkalmas arra, hogy nyugdíj elõtt álló
munkatársak várható nyugdíját igen nagy pontossággal (kb. 50 Ft/hó kerekítési határon belül) prognosztizáljuk már a nyugdíjba vonulás elõtt.

HÁROM NYUGDÍJAS MEGÁLLAPÍTOTT HAVI NYUGDÍJA (Táblázat)

KATALIN ÖNKÉNTES PÉNZTÁRI SZÁMLÁJA (Táblázat)

A  NYUGELLÁTÁSOK ÉS A BALESETI JÁRADÉK EMELÉSÉRÕL

Írásunkban összefoglaljuk a nyugellátások, baleseti járadékok, a nyugdíjszerû rendszeres szociális ellátások 2007. január 1-i emelésének szabályait, a vizítdíj miatti emelésre vonatkozó rendelkezéseket, a jogszabály alapján közöljük a  nyugdíjminimumokat.

HÁNY ÉVES KORBAN, HÁNY ÉV SZOLGÁLATI IDÕ BIRTOKÁBAN MEHETÜNK NYUGDÍJBA (Táblázat)

DOLGOZIK A NYUGDÍJAS

Ezen írásunk célja,  hogy különbözõ jövedelemcsoportokban bemutassa a nyugdíjban részesülõ munkavállalókat érintõ egyes jogszabályi változások hatását a magánszemély jövedelmére. Készítettünk ehhez egy táblázatot is, amelyben a számok azt mutatják, hogy az új szabályok az anyagilag jobban pozícionált nyugdíjasokat a munkavégzés megszüntetésére ösztönözik, ezáltal jelentõs adóbevétel kieséssel is számolni kell.

A NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ADATSZOLGÁLTATÁS VÁLTOZÁSAI - Meghatalmazotti eljárás, és elektronikus ügyintézés

Akár jogalkotási „sajátosságnak” is nevezhetjük, hogy a nyilvántartásra kötelezetteket a nyugdíj jogosultsághoz, illetve a nyugdíj megállapításhoz szükséges biztosítotti adatok tekintetében terhelõ adatszolgáltatási kötelezettség elõírásai abban a tekintetben, hogy a kötelezetteknek hová kell az adatszolgáltatást teljesíteniük, az utóbbi idõszakban több ízben is megváltoztak. Erre figyelemmel fontos elõrebocsátani, hogy a nyilvántartásra kötelezetteknek továbbra is a területileg illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv felé kell az ú.n. NYENYI adatszolgáltatást teljesíteniük! A nyugdíj-jogszerzõk majdani nyugellátása szempontjából lényeges adatok eképpen közvetlenül kerülnek be a nyugdíjbiztosítás központi – a biztosítottak társadalombiztosítási azonosító jelén alapuló – nyilvántartásába. Jelen anyagunkban az adatszolgáltatás „címzettjének” változatlanságán túl a nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás 2007. évi újdonságait igyekszünk bemutatni. Ezek között, az egyéb – elsõsorban a biztosítási kötelezettséget érintõ – jogszabályi változásokat követõ szokásos év elejei módosításokon túlmenõen ezúttal olyan módosításokat is találunk (pl.: elektronikus NYENYI ügyintézés, vagy a meghatalmazotti eljárás szabályainak tisztázása e körben), amelyeket mind a kötelezettek, mind pedig a jogalkalmazók régóta sürgettek. Az anyagban általában az újdonságok bemutatására koncentrálunk, de ott, ahol a teljes áttekintés könnyíti a megértést, egy-egy jogintézményt részletesen ismertetünk.)

NYENYI ADATSZOLGÁLTATÁS MÓDJA A 2006. ÉVI KÖTELEZETTSÉGTÕL KEZDÕDÕEN (Táblázat)

AZ „ÚJ” 2007. ÉVI  JÁRULÉKBEVALLÁSOK

2007. január 1-jétõl jelentõsen módosult a társadalombiztosítási kötelezettség szabályait tartalmazó, a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.).  A korábbi évek során kialakult gyakorlattól elszakadva került bevezetésre a tavalyi év során az új típusú, a magánszemélyhez közvetlenül kapcsolódó havi bevallás és adatszolgáltatás rendszere. Az elmúlt évben a jogszabály bevezetésének fokozatossága, illetve a jogszabály változása miatt sem beszélhettünk egységes szerkezetû és tartalmú havi bevallásról, ez az év a tapasztalatszerzés éve volt a felhasználók és az adóhatóság oldaláról is. E cikk keretében tekintjük át azokat a havi bevalláshoz kapcsolódó változásokat, amelyekre a bevallás kitöltése során fokozottan kell ügyelni, külön írásban mutatom be a mezõgazdasági õstermelõk új járulékbevallását, és ismertetem az õstermelõkre vonatkozó alapvetõ gyakorlati tudnivalókat is.

A MEZÕGAZDASÁGI ÕSTERMELÕKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK

2007. január 1-jétõl fõszabály szerint biztosítottá válnak a mezõgazdasági õstermelõi tevékenységet folytató magánszemélyek. Az erre vonatkozó szabályokat ismertetjük.

AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÓK BEVALLÁSA

Az egyéni vállalkozó bevallási rendje alaposan megváltozik az elõzõ évekhez képest, ezért hasznos az új bevallások összefoglalása. A legfontosabb változás 2007. évre, hogy január 1-ét követõen a nyugdíjas egyéni vállalkozó kivételével minden egyéni vállalkozó, ideértve az evás vállalkozót is, a bevallási kötelezettségét kizárólag elektronikus úton teljesítheti. Az elektronikus bevallás teljesítéséhez szükséges regisztrációt már 2006-ban el kellett végezni.

A KISVÁLLALKOZÓI KEDVEZMÉNY GYAKORLATA

A kisvállalkozói kedvezmény lényege, hogy az 250 fõnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató egyéni vállalkozó a tárgyévi beruházási költségével, de legfeljebb a vállalkozói bevételek és költségek különbségével, de legfeljebb 30 millió Ft-tal csökkentheti a vállalkozó bevételét. Ez a kedvezmény a beruházás költségét kivonja a 10, illetve 16 %-os adóteher alól, de már az osztalékalapot nem csökkenti. A beruházást legalább a kedvezmény igénybevételét követõ 4 évig (ha a tárgyév 2006 év, akkor 2010 végéig) üzemben kell tartani, ellenkezõ esetben az elért adómegtakarítást duplán kell visszafizetni. Így a késõbbi veszteség nem menti meg a vállalkozót az adó és "büntetése" megfizetése alól. A kedvezmény folyamatos, több éven át tartó beruházás esetén is érvényesíthetõ. A kedvezmény alapja a tárgyévi beruházási költség. A kisvállalkozói kedvezmény érvényesítése miatt nem lehet veszteséges a vállalkozás.

EVA ALANYOK BEVALLÁSI KÖTELEZETTSÉGEI

Változatlanul népszerû az EVA – mondhatjuk túlélte a tavalyi „fekete szeptembert”. Amíg rengeteg adóalany a vállalkozása megszüntetését tervezte el, addig az EVA-alanyok száma nem csökken. A népszerûség oka egyszerû: nem kell különösebb végzettség ahhoz, hogy a kötelezõ nyilvántartásokat szakszerûen vezessék, mindamellett több adónemet is kivált az EVA, így azoknak, akiknek kevés a költségük, jobban megéri EVA alatt adózni, mint a többi adónem alatt. Mivel igen sokan azért is választották az EVA-t, hogy ne legyen szükségük könyvelõre, nekik próbálunk meg alábbi írásunkkal segíteni, hogy az adóbevallási kötelezettségüket idõben és szakszerûen meg tudják tenni.

VÁLTOZÁSOK AZ ADÓZÁS RENDJÉBEN

A Magyar Közlöny 160. szám 2. kötetében jelent meg az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról kiadott 2006. évi CXXXI. tv. Ennek XII. fejezete tartalmazza az Art. módosítására vonatkozó rendelkezéseket. A módosítások túlnyomó többsége 2007. január 1. napján lép hatályba, az ettõl eltérõ hatálybalépési idõpontokat külön jelezzük.  Cikkünk a változásokat ismerteti.

CAFETERIA: ADÓ- ÉS JÁRULÉKMENTES MEGOLDÁSOK VÁLLALKOZÁSOKNAK, INTÉZMÉNYEKNEK

A mai gazdasági helyzet nem teszi lehetõvé a munkáltatóknak, hogy a reálbéreket  versenyképességük veszélyeztetése nélkül szinten tartsák. Ezért fel kell tárni minden olyan lehetõséget, amely adó- és járulék-megtakarítás elérését teszi lehetõvé mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak.  2007-ben a dolgozói  juttatásait akár 20-30 % -kal is növelheti adó- és járulékmentesen, miközben cége nem növeli emiatt adó- és járulékfizetési kötelezettségét. Azon cégek számára is feltétlenül javasolt ennek megfontolása, amelyek eddig önsegélyezõ pénztáron keresztül támogatták dolgozóik lakásfenntartási, gyermeknevelési, stb. kiadásait, a 2007-es önsegélyezõ pénztári változások azonban ezt már nem teszik lehetõvé számukra.

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A CAFETERIÁRÓL

ÁLTALÁNOS CAFETERIA BEVEZETÉSI ÜTEMTERV

CAFETEREIA VÁLASZTÉK

VAGYONGYARAPODÁS VIZSGÁLATI FELKÉSZÍTÕ II. - AZOK A 80-AS ÉVEK…

Az elmúlt évek ilyen jellegû adóügyeinek tapasztalatai azt mutatják, hogy az adózók szinte ösztönszerûen hivatkoznak a 80-as, vagy az azt megelõzõ évekre, amikor õk, vagy szüleik a jelentõsebb vagyonukat szerezték. Érdekes jelenség, hogy a vagyonosodás folyamata társadalmi szinten valóban végbement a 80-as évekre, és kialakult egy egész társadalmi réteg, aki a rendszerváltást is már vagyonos emberként érte meg – tehát ez nem egyedi jelenség volt. Ehhez képest a konkrét ügyekben a hatóságok, bíróságok kétkedve fogadják az ilyen hivatkozásokat, életszerûtlennek minõsítve azokat, éppenséggel még a szocialista társadalmi rendszerre való hivatkozást is beépítve az indokolás érvrendszerébe – nevezetesen, hogy ott nem is lehettek vagyonos emberek. Ha ez életszerûtlen lenne, rendszerváltás sem lett volna. A jogalkalmazás az egyéni életek szintjén nem óhajtja elismerni azt a vagyonosodást, ami társadalmi szinten a 80-as évekre végbement, és a gazdasági alapját képezte a rendszerváltásnak.


A KÉSZPÉNZKEZELÉS SZIGORÍTÁSA
 

Miután az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezte a házipénztáradóról szóló törvényt, a készpénzforgalom visszaszorítása érdekében a jogalkotók a számviteli, a személyi jövedelemadóról, valamint az adózás rendjérõl szóló törvények módosításával kívánják a magas házipénztár készleteket kordában tartani. A változásokat az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló, 2006. december 18.-án elfogadott, december 22-én, a Magyar Közlöny 160. számának 2. kötetében kihirdetett, 2006. évi CXXXI. számú törvény – továbbiakban Módosító törvény – késõbbiekben hivatkozott paragrafusai tartalmazzák.


AZ ELLENÕRZÉSEK SZÁMVITELE

Minden számviteli szakember igyekszik a munkáját precízen, pontosan végezni, és a lehetõ legkevesebbet hibázni. Ennek ellenére elõfordulnak adminisztratív hibák, vagy szakmai tévedések, melyeket az adóhatósági ellenõrzés állapít meg, illetve ha saját magunk tárjuk fel a hibát, az önellenõrzés. Az ellenõrzés az adózásban, és a számvitelben is egy külön területet ölel fel, erre szeretnék most kitérni. Bár a téma az ellenõrzések számviteli elszámolása, mivel az adózással szorosan összefügg, ezért az ellenõrzés fõbb elemeivel is foglalkozunk, hogy arról egy átfogó képet alkossunk.


A GÉPJÁRMÛ-KERESKEDELMI TEVÉKENYSÉG KÖNYVELÕI SZEMMEL

Manapság egyre szaporodnak  az új és használt autó kereskedésével foglalkozó cégek, vállalkozások, és a könyvelõk többsége a sok jogszabály buktatóira való tekintettel  nem szívesen vállalja a számviteli és adózási teendõket. Ez az összeállítás a könyvelõknek és a tulajdonosoknak egyaránt hasznos információkat nyújt a helyes adóelszámoláshoz és eredményes gazdálkodáshoz.  


MILYEN BIZTOSÍTÁSOKRA LEHET SZÜKSÉGÜNK? 

A biztosításnak minden olyan vagyontárgyra ki kell terjednie, amelynek sérülése, megsemmisülése veszélyeztetheti a vállalkozása folyamatos mûködtetését, - és minden olyan eseményre (veszélyre) is, amely a jövõben bekövetkezhet. A felelõsségbiztosítás számos esetben jelentõs terhet vehet le a vállalkozásokról, fedezetet nyújt azokra a kártérítési igényekre, melyeket a biztosított alkalmazottai, tagjai, megbízottai munkabalesetük miatt támaszthatnak a vállalkozással szemben. A termékfelelõsség a vállalkozás helyett megtéríti a károsultnak a váratlanul, balesetszerûen keletkezett személyi sérüléses és tárgyrongálási károkat. Ha a vállalkozás a tevékenységével kapcsolatban szennyezi a környezetét, abban ez esetben, szerzõdésben megállapított mértékben és feltételek szerint a biztosítottat terhelõ kártérítési kötelezettségekre vállal fedezetet a biztosító. Napjainkban a szállítmányozás bármely területérõl beszélünk, a biztosítások mindig elõtérbe kerülnek, egyaránt lehet szó belföldi és nemzetközi szállítmánybiztosításokról. Az Építés - és szerelés biztosítások a magas- és mélyépítés során végzett építési munkák közel teljes skálájára kínál védelmet. Az elektromos berendezések és a számítógépek az üzletmenet, az automatizált termelési folyamat nélkülözhetetlen elemei, ezért kiesésük komoly gondot jelenthet – biztosításuk majdhogynem elengedhetetlen.  A  Mezõgazdasági biztosítások terén a legnagyobb kárveszélyt a jégesõ és a tûz jelenti – de valamennyi jelentõs káreseményre védelmet lehet biztosítani. Az állattartásnál az elemi károk teljes skálájára, illetve a száj- és körömfájásra specializált biztosítási szolgáltatásra van lehetõség. A kötelezõ felelõsségbiztosítás és a casco biztosítás esetében is lehetõség van arra, hogy a gépjármûvek egyedi biztosítása helyett a teljes jármûparkot egyetlen keretszerzõdésben biztosítsuk. Ez akár már 3 db-tól is lehetséges.  Keretszerzõdés esetén természetesen kedvezõbb az elbírálásban, amely a fizetendõ díjra is elõnyõs kihatással van. Léteznek csoportos élet-, baleset- és egészségbiztosítások egy komplex biztosítási csomagként azon munkáltatók számára, akik szeretnének felelõsségteljesen gondoskodni munkavállalóikról. A biztosítás modulrendszerre épül, így illeszthetõ az egyedi igényekhez, és alcsoportok kialakításával a differenciált jutalmazás modern eszköze lehet.


BÁTRAN FORDULJUNK BIZTOSÍTÁSI ALKUSZHOZ

A biztosítási piac liberalizálása után egyre több biztosítótársaság nyitotta meg kapuit Magyarországon. A külföldi biztosítók térnyerésével párhuzamosan jelentek meg a biztosítási alkusz cégek hazánkban. A lakosok a biztosítótársaságok mellett egyre nagyobb bizalommal fordulnak a biztosítótársaságoktól független biztosítási alkusz cégekhez, hiszen az alkusz cégek az õ érdekükben járnak el a biztosítónál. Nem beszélve arról, hogy az összes biztosító társaság ajánlata közül választhatják ki saját maguknak a legideálisabb ajánlatot.

FOGYASZTUNK ÉS VÉDÜNK, AVAGY A FOGYASZTÓVÉDELEM A JOGSZABÁLYI ALAPJAI

A fogyasztóvédelem szerepe, jelentõsége a vállalkozások tevékenységében egyre nõ, és mindinkább a közfigyelem középpontjába is kerül. Erre jól rávilágít a közelmúlt egy-két botrányos esete. Léteznek jogszabályok, uniós irányelvek – betartásra, alkalmazásra várva. 

A CÉGVEZETÉS RUTINJA

Sok kiváló vállalkozó egy sor kérdésben következetesen rossz döntéseket hoz. Ezek a kérdések nagyon sokrétûek: Nagyon gyakran nem jól mérik fel, mi a vállalkozásuk távolabbi jövõje, nem látják át a szervezeti struktúrájukat, kire van szükség és kire nem, nem jól mérik fel, hova mennek, és mibõl jönnek a pénzek. Mindezeknek a téves döntéseknek egy komoly oka van: annyira intenzíven végzik a napi rutint, hogy nem látnak ki belõle. Mit lehet tenni ellene?


A VAGYONGYARAPODÁS ADÓHATÓSÁGI BECSLÉSE – A BÍRÓSÁG ELÕTT

Az adózó álláspontja szerint az adóhatóság jogszerûtlenül járt el, amikor bevételei között nem tartott elszámolhatónak több tételt. A bíróság a bizonyítékok értékelése alapján hozta meg döntését.

HOGYAN RENDEZZÜK BE A TITKÁRSÁGOT?

 „A fõnök elõszobája” - gondoljuk azonnal, ahogyan a titkárság szót meghalljuk. Magunk elé képzeljük a csinos titkárnõt, aki az igazgató jobb kezeként, minden titkok tudójaként õrzi a rendet, betartja és fõképp betartatja a hivatali hierarchia diktálta szabályokat. Vajon milyen változásokat tapasztalunk, ha napjaink titkárságára érkezünk? Hogyan tud megfelelni a tárgyi környezet az új kihívásoknak?

VAGYONGYARAPODÁS ÉS ADÓELLENÕRZÉS
HOGYAN BIZONYÍTSUK BE VAGYONUNK ADÓZOTT FORRÁSÁT?
címû kézikönyv megrendelhetõ: info@adonet.hu


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra