Melyek a rugalmasan fejleszthető papírmentes iroda kialakításának legfontosabb lépései?

Forrás: Newsbreakers Communications | Szerző: Somkutas Norbert, Revolution

Címkék: papírmentes iroda


Az alább olvasható cikk a Digitalizálás és automatizálás a könyvelésben című szeptember 5-i rendezvényünkhöz kapcsolódóan született. További információ és jelentkezés a rendezvényre: www.adokamara.hu/rendezvenyek.html

Digitalizálás és automatizálás a könyvelésben - szakmai konferencia és fórum. Jelentkezzen most!
 
Melyek a rugalmasan fejleszthető papírmentes iroda kialakításának legfontosabb lépései?

Az igények megfogalmazása
 
Egy könyvelő, adótanácsadó cég meglehetősen nagy mennyiségű papírt használ fel, kezel, tárol munkája során. Gondoljunk csak arra, hogy a szerződéseket, számlákat, egyéb bizonylatokat mind papír alapon kapják meg az ügyfeleiktől. Mivel a vállalat ügyfélköre az évek alatt folyamatosan bővül, egyre több dokumentumot kell kezelni és tárolni papíron. Így a cégvezetés logikus módon fogalmazza meg azt az igényt előbb vagy utóbb, hogy jó lenne papír helyett elektronikus formában feldolgozni az anyagokat.
 
A cél az, hogy a beérkező és keletkező anyagokat egy központi helyen tárolják digitálisan úgy, hogy minden munkatárs – a jogosultságok szerint – bárhol hozzáférjen a munkájához szükséges dokumentumokhoz, elkerülve ezzel az e-mailes kommunikáció hátrányait is.
 
A napi operatív munka gördülékenységének támogatása érdekében érdemes a munkafolyamatokat is centralizáltan kezelni és az ügyfeleknek számára is biztosítani a belépést a dokumentumkezelő rendszerbe. Amennyiben szükséges a rendszert ki lehet egészíteni HR és projektmenedzsment szoftverekkel.
 
A dokumentum és munkafolyamat-menedzsment rendszer kiválasztásának folyamata
 
A piacon több hasonló feladatokra tervezett rendszer érhető el. A kiválasztásnál érdemes figyelembe venni, hogy mennyire felhasználóbarát, mennyire gyorsan tanulható és könnyen kezelhető egy-egy megoldás. Ha el akarjuk kerülni az átállás körüli nagyobb ellenállást, akkor érdemes olyat választani, amely fejlesztői a bevezetés során is segítséget tudnak nyújtani. De az is elképzelhető, ha az ügyfél rendelkezik saját informatikai szakemberrel és szabad belső erőforrással, hogy az oktatások után maga is képes a fájlok és a rendszer szerkezetének kialakítására.
 
A rendszer cégre szabása
 
Első lépésben – akár a fejlesztők, akár maga az érintett cég munkatársai végzik a bevezetést – fel kell mérni, hogy milyen dokumentum-típusokkal dolgozik a vállalat, továbbá azt, hogy ezeket milyen jellemzőkkel szükséges felruháznia.
 
Például a „szerződés” típusú dokumentum jellemzői lesznek a neve, a vevő, a tárgya, az aláírás dátuma, a kapcsolattartó és a projekt. Ezek segítségével lesz felgyorsítható a keresés, hiszen a rendszer majd keres a névben, a jellemzőkben, és a dokumentumban is. A jellemzők segítségével a dokumentumok különböző szempontok szerint csoportosíthatók, szemben az egy logikát követő mappastruktúrával. Ugyanakkor a különböző operatív feladatokat végző munkatársak a szokásaiknak és saját szempontjaiknak megfelelően többféleképpen rendszerezhetik majd a dokumentumokat.
 
Az irattípusokon felül második lépésben meghatározzuk, hogy milyen egyéb információkat kívánunk a rendszerben tárolni, mint például a vevők, szállítók, kapcsolattartók és projektek adatai. Ezek alapján alakul ki a cégre szabott irattárszerkezet.
 
A harmadik lépés a cég saját belső folyamatainak felmérése. Milyen rendben viszi a cég az ügyeket, milyen határidőkkel áramlanak a bizonylatok? A munkafolyamatok felmérése után ezeket is beépítjük a rendszerbe a szükséges értesítési és jogosultsági beállításokkal együtt.
 
A dokumentumkezelő szoftver összeköthető integrált vállalatirányítási rendszerekkel is, de akár a Microsoft Dynamics NAV rendszerrel is összekapcsolható. A belső rendszereken túl mobilapplikáción és webes felületen is elérhető így az ügyfeleik is használhatják. Így nekik nincs is feltétlenül szükségük saját tárolási megoldásra.
 
Egy ilyen rendszer bevezetésénél jó megoldás lehet a fokozatosság elvét követni, először kevesebb dokumentum-típussal és kevesebb munkafolyamattal indulni, majd a tapasztalatokat felhasználva tovább bővíteni. Így lassan elérhető, hogy a papír alapú dokumentumok már csak a recepcióig jussanak, ahol szkennelik és feltöltik őket, és a könyvelők már nem érintkeznek papíron a bizonylatokkal. A könyvelés már az elektronikus dokumentumok alapján történik, a munkafolyamatokat használva. Amennyiben szükséges, a fizikai dokumentumok a dokumentum jellemzői alapján generált iktatószám szerint kereshetők vissza egy archívumban.
 
Így kialakul a papírmentes iroda, komfortosabbá, rugalmasabbá, kevésbé helyhez kötötté válik a munkavégzés. A belső folyamatok beépítésével követhetőbbek a feladatok, a határidők, az előrehaladás. A dokumentumok csak egy példányban léteznek, a verziók felhasználóhoz kötve, a módosításokat eltárolva visszakereshetők. Csak „egyetlen igazság” marad, nincsenek e-mailekben tárolt, különböző verzióban létező dokumentumok. Távoli eléréssel a vezetők akár mobil eszközökről is jóváhagyhatják a bejövő számlákat, ami jelentősen felgyorsítja az ügymenetet.
 
A rendszer ezen felül alkalmazkodik a folyamatos üzleti változásokhoz is, magabiztosan bővíthető és módosítható az új igényeknek megfelelően, így mindig képesek az új piaci igényekre reagálni.

Somkutas Norbert
Revolution


Digitalizálás és automatizálás a könyvelésben - szakmai konferencia és fórum. Jelentkezzen most!

FIZESSEN ELŐ 2024-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!

Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek!  Velünk 2024-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2024 Cafetéria szabályzat 2024 Pénzmosás elleni szabályzat csomag GDPR Segédlet, Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Egyes Kulcs-Soft programok előfizetőknek ingyenesen ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/ 


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra