Bejelentés a biztosítási jogviszonyról

ART

Nyomtatás
Forrás: Önadózó

A munkáltatók és a kifizetõk az új biztosítottakat, illetve a fennálló biztosítási jogviszony megszûnését, valamint az abban idõközben bekövetkezõ változásokat az új 07T1041-es sz. nyomtatványon jelenthetik be....

2007. január 1-jétõl a munkáltatóknak és a kifizetõknek be kell jelenteniük az APEH-hez az általuk foglalkoztatott biztosítottak adatait, valamint ezen adatokban bekövetkezett változásokat.  A bejelentésre az erre a célra rendszeresített 07T1041-es számú adatlap szolgál, mely megjelenését követõen kizárólag a www.apeh.hu oldalról tölthetõ le - olvashatjuk az APEH honlapján a Változások az internetes adózásban címû 2006.12.22-i tájékoztatóban.

Vagyis a munkáltatók és a kifizetõk az új biztosítottakat, illetve a fennálló  biztosítási jogviszony megszûnését, valamint az abban idõközben bekövetkezõ változásokat az új 07T1041-es sz. nyomtatványon jelenthetik be.

A nyomtatvány  benyújtása történhet elektronikusan, vagy papíralapon is. Papíralapon  2 példányban kell benyújtani, célszerû ezt a lehetõséget csak abban az esetben alkalmazni, ha a munkáltató, illetve kifizetõ még nem rendelkezik érvényes regisztrációval elektronikus bevallás benyújtására. Vagyis még nem került feldolgozásra, illetve benyújtásra  a bejelentése, mert idáig nem volt kötelezõen elektronikus adóbevalló, illetve új munkáltatóról, kifizetõrõl van szó. Természetesen az elektronikus bevallás benyújtásához  szükséges regisztrációt is ez utóbbi esetekben mielõbb meg kell tennie.

Új biztosítottat ezen a nyomtatványon csak abban az esetben jelenthetünk be, ha a biztosítási jogviszony 2007. január 1-jén, vagy ezt követõen kezdõdik. Azokra  a biztosítottakra vonatkozóan, akiknek a jogviszonya  2007. január 1-én fennáll, az abban bekövetkezõ változásokat, illetve a jogviszony végét kell ezen a nyomtatványon bejelenteni.

A nyomtatvány kitöltését részletes kitöltési útmutató segíti. Ebbõl megtudhatjuk, hogy a 07T1041-es nyomtatványon bejelenthetünk új biztosítottat, továbbá ezt a nyomtatványt kell alkalmaznunk változás, helyesbítés, törlés, és javítás esetén is.

A nyomtatvány két részbõl áll, egy fõlapból, és pótlapokból - annyi pótlapból, amennyire szükségünk van, mivel dolgozónként, helyesebben hatálydátumonként kell új pótlapot igénybe venni.  Elõfordulhat, hogy egy dolgozóra vonatkozóan egynél több lapot kell egy alkalommal kitölteni. (például ugyanazon a napon munkaviszony is és megbízási jogviszony is létrejön, vagy megszûnik ugyanazon magánszeméllyel).

A nyomtatvány kitölthetõ a számítógépes program segítéségével, és kézzel is. Viszont csak az internetrõl tölthetõ le a szokásos módon  www.apeh.hu  - telepítõprogram letöltése, amennyiben nem rendelkezünk a legújabb verzióval, majd a nyomtatvány letöltése következik. Ha kézzel kívánjuk a bejelentõ lapot kitöltetni, akkor az Abev 2006 program megnyitása után az Adatok címszó alatt találhatunk Üres nyomtatvány kinyomtatására menüpontot.

Az Adózás rendjérõl szóló törvény (Art)  16. § (4) bekezdése tartalmazza a részletes szabályokat a biztosítottak, illetve az adataik bejelentésére vonatkozóan. Ennek értelmében az új biztosított bejelentését a munkába lépése elõtt  meg kell tenni, a biztosítási jogviszony megszûnését 8 napon belül, a bejelentett adatokban bekövetkezett változásokat - FEOR szám, munkaidõ hossza stb. - 15 napon belül, a biztosítás utólagos elbírálása esetén pedig a biztosítási kötelezettség megállapítását követõ napon be kell jelenteni.

A fõ lapon minden esetben  kitöltendõk a munkáltató, illetve kifizetõ adatai. Jellemzõen az adószáma, amennyiben egyéni vállalkozó, illetve magánszemély a bejelentõ, akkor az adóazonosító jele is. A neve, székhelye, telefonszáma, a kitöltõ e-mail címe, és a dátum, kézi kitöltésnél szükséges az adózó, illetve a meghatalmazottjának aláírása, szükség esetén meghatalmazás csatolása.

A benyújtott pótlapok számát számítógépes kiöltés esetén a program automatikusan rögzíti.

A 6. rovatot csak abban az esetben szabad kitölteni, ha már benyújtott nyomtatványt felszólítás alapján javítunk.  Erre a legvégén visszatérünk.

A 12. 13. 14-es rovatokat csak TB kifizetõhelyek tölthetik ki.

A pótlapból dolgozónként szükséges alapesetben egyet benyújtani. Új lapot a nyomtatvány jobb felsõ sarkában megjelenõ kis tábla + új-ra történõ kattintással nyerhetünk. E kis tábla segítségével tudunk lapozgatni is a már kitöltött lapok között.

A pótlapon a munkáltató vagy kifizetõ neve, adószáma, ill. adóazonosító jele, valamint a lapszám automatikusan kitöltésre kerül, amennyiben a kitöltést számítógéppel végezzük. (Lapszám esetében ha javítást végezünk, az eredetileg benyújtott lapszámot kell feltüntetni erre a legvégén visszatérünk.)

A pótlapon kitöltendõ rovatok

Adatbejelentés jellege:  U, (új) amennyiben új dolgozót jelentünk be, V,  (változás) ha a bejelentett adatokban történik változás  - például megváltozik a munkaidõ hossza, a munkakör, a magánnyugdíj-pénztár tagság,  és ezt kell bejelenteni. H (helyesbítés)  betût kell jelölni, ha a bejelentett adatok valamelyike hibás, illetve téves, tehát helyesbíteni szükséges, de értesítést nem kaptunk javításra. T (törlés) betût akkor jelölünk, ha bejelentettünk egy
jogviszonyt, és az mégsem jött létre, tehát törlésre kerül.

A biztosított személy adatait minden esetben ki kell töltetni: a magánszemély adóazonosító jelét, TAJ számát, viselt családi és utónevét, születési családi és utónevét, anyja születési családi és utónevét, a biztosított születési helyét, annak városát és országát, a születési idejét és az állampolgárságát, illetve annak kódját, amit a program felkínál.

Amennyiben nincs adóazonosító jele a magánszemélynek, annak képzését kell kérnünk ezen a nyomtatványon, ebben az esetben további címadatok kitöltése szükséges.

Új belépõ bejelentése

A jogviszony adatainál új belépõ esetében csak a jobb oldali, B  Új adatok oszlopot töltjük ki, mivel korábbi adatunk nem volt . Biztosítási jogviszony kezdete,  a jogviszony kódja - a program által felkínált kódokból tudunk választani  - például  munkaviszony esetén a kód 1101.  A munkakör, foglalkozás FEOR számát kötelezõ kitölteni. A Központi Statisztikai Hivatal honlapján kaphatunk erre vonatkozóan információt. A www.ksh.hu - bal oldal Szolgáltatások címszó alatt Osztályozások (SZJ, TEÁOR stb.), a középen megjelenõ  Osztályozások - Hatályos magyar osztályozások között a legalsó a FEOR – Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere . Erre kattintva megkapjuk  A FEOR-93 FOGLALKOZÁSAINAK TARTALMI LEÍRÁSÁ-t.

III. A FEOR-93 foglalkozásainak négyszámjegyes betûrendes jegyzékében a keresett foglalkozás kezdõbetûjére kattintva találjuk meg a kívánt négyjegyû FEOR számot, amit be kell írni a 6. rovatba.

Kitöltjük a heti munkaórák számát, magánnyugdíj-pénztári tagság esetén a pénztár nevét, és azonosítóját, amit a program szintén segít kitölteni,  kettõt kattintva a piros háromszögre.
Amennyiben a biztosított nem magánnyugdíj-pénzár tag, az erre vonatkozó rovatokat üresen hagyjuk.

Amennyiben egy dolgozót, illetve egy hatálydátumot jelentünk be, akkor elkészült a 07T1041nyomtatvány kitöltése, amennyiben több pótlapra van szükség, akkor új lap
kitöltésével (+ új-ra kattintva) folytatjuk a kitöltést.

Végül az ellenõrzést végrehajtjuk, majd a nyomtatványt vagy elektronikusan küldhetõ tesszük, és elküldjük - a kapcsolat az ügyfélkapuval menüpont alatt - vagy nyomtatva, aláírva,
két példányban még idõben postára adjuk, illetve az illetékes APEH ügyfélszolgálaton benyújtjuk.

Változás bejelentése

Egy nyomtatványon csak azonos napon, tehát azonos hatálydátummal történt változások jelenthetõk be. A hatálydátumot, a változás dátumát fontos, hogy a B oszlop 11. rovatába írjuk be, ettõl a naptól kerül  átvezetésre a benyújtott változás. 

Változás esetén kötelezõen ki kell tölteni az A oszlopban a korábban bejelentett adatokat, majd a B oszlopban csak azokat, amelyben, amelyekben a változás történt. Azok az
adatok fognak megváltozni, amelyeknél a B oszlopban feltüntetünk adatot. Nem változtathatjuk a B/3  és B/5-ös adatokat, mivel ezeket csak helyesbíteni, illetve törölni
lehet.

A B/4 - biztosítási jogviszony vége akkor tölthetõ ki, ha az A oszlopban erre vonatkozóan adat nem szerepel. Ellenkezõ esetben, tehát ha már közöltük a biztosítási jogviszony
végét, akkor nem változásról, hanem a bejelentett adat helyesbítésérõl vagy törlésérõl lehet csak szó.

Kilépés, biztosítási jogviszony megszûnése esetén a változás megjelölése, és a magánszemély adatai mellett az A oszlopban kitöltjük az eredetileg bejelentett adatokat - biztosítási
jogviszony kezdete, kódja, munkakör FEOR száma, heti munkaidõ, ha van magánnyugdíj-pénztár tagság,  majd a B új adatok oszlopban a biztosítási jogviszony vége, és a 11.
változás esetén annak hatálydátuma rovatokat.

Az A/11-et nem szabad változás bejelentése esetén kitölteni. (Az A/11 kitöltésére csak egy következõ esetben kerülhet sor, amennyiben a most bejelentett, B/11-es rovatba kerülõ
idõpont nem helyes, és egy következõ alkalommal ezt az idõpontot helyesbíteni szükséges. Ekkor a most B/11-es rovatba kerülõ idõpont fog az A/11-be kerülni, és a helyes
idõpont majd a helyesbítés során akkor kerül a B/11-be.)


Helyesbítés

Amennyiben valamely, korábban bejelentett adat téves volt, akkor helyesbíteni szükséges. A B/11-es változás hatálydátuma rovatot csak akkor tölthetjük ki, ha az A/11-es rovatban is szerepel adat – vagyis ezt megelõzõen bejelentettünk egy változást, s erre nem jó napot jelöltünk meg, és ezt a napot kívánjuk a tényleges napra változtatni, helyesbíteni. Helyesbítés esetén a tévesen bejelentett adatokat tudjuk a helyes adatokra változtatni annak
megfelelõen, hogy a kötelezõen kitöltendõ A oszlop adatai mellett a B oszlopban is szükséges az adatokat feltüntetni. Amelyet, amelyeket helyesbíteni akarunk, ott a megváltoztatott adatot, amelyet nem akarunk helyesbíteni, ott az eredeti  A oszlopban is szereplõ adatot ismételjük meg.

Törlés

Amennyiben a biztosítási jogviszony mégsem jött létre, akkor kell ezt választani. A bejelentett összes adat visszamenõlegesen törlésre kerül, ami ehhez a jogviszonyhoz
elõzõleg bejelentésre került. Törlés esetén az azonosító adatok mellett az A oszlop adatait kötelezõ kitölteni, a B oszlopba semmi nem kerül, mivel új adatok nincsenek.

Amennyiben a helyesbítés, illetve a törlés 2007. január 01. elõtt bejelentett adatokra vonatkoznak, az 1. rovat kódkockájában ezt jelölni szükséges.


Javítás

Javítást csak akkor végezhetünk, ha erre felszólítást kaptunk (APEH, OEP, OMMF). Ekkor a Fõ lapon a 6. pontot szükséges kitölteni.

A javítás során  vagy a fõlapon szükséges javítani, vagy valamelyik már benyújtott pótlapon, esetleg mindkettõn.

Amennyiben a  fõlapon szükséges  javítani, a  javítás jelölése (X) és a megküldött iktatószám feltüntetése mellett kitöltjük a nyomtatványt a szükséges pótlappal, pótlapokkal együtt, mintha most elõször nyújtanánk be azt.

Amennyiben valamelyik benyújtott pótlap a hibás, akkor a fõlapot  kitöltjük, jelöljük a 6. pontban a javítás tényét és a megküldött iktatószámot, a pótlapokból pedig kizárólag azokat töltjük ki a helyes adatokkal, amelyen - amelyeken a hibás adat szerepelt.  Ekkor a jobb felsõ sarokban lévõ lapszám  rovatba az eredeti lapszámot kell beírni, amely a javítandó pótlap száma eredetileg is volt. Ezt követõen a fõlapot és a pótlapok közül csak a javítottakat kell elküldeni. A fõlap 5. pótlapok száma rovatba jobbra igazítva csak a javítás miatt újra benyújtott pótlapok darabszámát kell feltüntetni.

Dajka Edit
dajkaedit@onadozo.hu


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra