Miért érdemes a magánszemélyeknek Ügyfélkaput nyitniuk?

Forrás: www.bdo.hu | Szerző: Erős Andrea (BDO)

Címkék: ügyfélkapu


Ügyfélkapu használatával a hivatali ügyek könnyebben, gyorsabban és személyes utánajárás nélkül is intézhetőek (pl. Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Okmányiroda, Földhivatal, Egészségbiztosítási Pénztár, Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság körében), továbbá lehetőség nyílik a magánszemélyt érintő adatok lekérdezésére is.

Az Ügyfélkapu egy elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszer, amelyen keresztül egyedileg azonosított módon, biztonságosan lehet kapcsolatba lépni az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervekkel és közintézményekkel. Az Ügyfélkapu a https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/ oldalon keresztül érhető el.
 
Ügyfélkapu használatával a hivatali ügyek könnyebben, gyorsabban és személyes utánajárás nélkül is intézhetőek (pl. Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Okmányiroda, Földhivatal, Egészségbiztosítási Pénztár, Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság körében), továbbá lehetőség nyílik a magánszemélyt érintő adatok lekérdezésére is.
 
Az Ügyfélkapuval intézhető főbb ügyek a következőek:
 
SZJA bevallás elektronikus beküldése;
NAV adóbevallás tervezet megnézése, módosítása vagy jóváhagyása;
Bármilyen NAV nyomtatvány beküldése;
Adófolyószámla lekérdezése, nyomon követése;
Adóigazolás, jövedelemigazolás, illetőségigazolás, valamint köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel iránti kérelem benyújtása;
Fizetési könnyítés iránti kérelmek benyújtása;
Munkáltató általi bejelentés ellenőrzése;
Biztosítotti időszakok lekérdezése;
Beteg életútról tájékoztatás;
Személyi okmányok lejárati idejéről tájékoztatás;
Szolgálati idő összeszámoltatásának kezdeményezése;
Egyetemi, felsőoktatási felvételi benyújtása;
Lakcím, tartózkodási hely módosítása;
Földhivatali nyilvántartás (nem hiteles, hiteles és e-tulajdoni lap igénylése);
Okmányiroda egyes szolgáltatásai, illetve időpontfoglalás személyes ügyintézéshez.
 
Ki nyithat Ügyfélkaput?
 
Bárki, akinek van érvényes magyar, EGT-s személyazonosító igazolványa vagy útlevele.
 
Mi az Ügyfélkapu regisztráció menete?
 
A regisztráció történhet személyesen és elektronikus úton is, ugyanakkor a két típus folyamatai és feltételei eltérőek.
 
1. Személyes regisztráció
 
Az Ügyfélkapu használatának feltétele, hogy a magánszemély rendelkezzen személyes ügyfélkapus azonosítóval, mely igénylése bármely természetes személy által kezdeményezhető. Az azonosító létrehozása egy regisztrációs eljárás keretében személyesen történik okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken.
 
Az ügyintézéshez a személyazonosításra alkalmas érvényes okmányra (magyar állampolgárok esetében: személyazonosító igazolvány/kártya formátumú vezetői engedély/útlevél; EGT állampolgárok esetében: EGT-s személyazonosító igazolvány/útlevél; EGT országon kívüli külföldiek esetén: útlevél), érvényes e-mail címre és egy felhasználónév megadására van csak szükség.
 
2. Elektronikus regisztráció
 
Azon magánszemélyek, akik 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal rendelkeznek, elektronikusan is regisztrálhatnak az Ügyfélkapuba. Ezen regisztrációs eljárás során - a magánszemély azonosítását követően - csupán egy űrlapot szükséges elektronikusan kitölteni. Az elektronikus regisztrációs felület a következő linken érhető el: ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi.
 
Bármelyik típusú regisztrációs eljárást is választotta az ügyfél, a regisztrációt követően kapni fog, egy a további teendők részletes leírását tartalmazó e-mailt, mely segítséget nyújt az aktiválás elvégzéséhez.
 
Milyen költségekkel szükséges számolni a regisztrációs eljárás során?
 
Az első Ügyfélkapu regisztráció ingyenes. Minden további Ügyfélkapu regisztráció díja 3 000 Ft.
 
A személyi jövedelemadó bevallásakor milyen előnnyel jár az Ügyfélkapu megléte?
 
Az adóhatóság a munkáltatók, kifizetők által megadott adatok alapján adóbevallási tervezetet készít automatikusan, illetve kérésre a magánszemély által az adóévben megszerzett jövedelmekről és azok adójáról.
 
Az ügyfélkapus regisztrációval nem rendelkező személyek a 2019-es évben SMS-ben, levélben, telefonon, személyesen vagy elektronikusan kérhették a NAV tervezetük postázását a megadott határidőig. Az igénylés alapján a NAV az elkészített  adóbevallási tervezetet postai úton küldte meg az érintetteknek.
 
Ezzel szemben az Ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek adóbevallási tervezetét az adóhatóság automatikusan elkészítette és elérhetővé tette elektronikus felületén. A magánszemélyek itt ellenőrizhették, módosíthatták és jóvá is hagyhatták a tervezetüket.
 
Az Ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek, akik a tervezet helyett SZJA bevallást választottak, szintén feltölthették bevallásukat a nyitva álló határidőn belül.
 
Az Ügyfélkapu további előnyei, hogy a NAV és az egyéb szervezetek egyre több eljárásban elektronikusan küldik az adózóknak a hivatalos iratokat, így például a várt igazolás, kérelem-elbírálás hamarabb megérkezik, emellett nem kell sorban állni és a nyitva tartási időhöz igazodni.
 
További részletes információk találhatóak az Ügyfélkapuról a https://ugyfelkapu.gov.hu/sugo oldalon.
 
Erős Andrea
www.bdo.hu

SEGÉDLET ONLINE SZÁMLÁZÁSHOZ KISVÁLLALKOZÓKNAK 

A pdf formátumban letölthető kézikönyv pontról pontra bemutatja, mit kell tennie a kisvállalkozónak ahhoz, hogy megfeleljen az új számlázási szabályoknak – amelyeket július 1-től minden vállalkozásnak kötelező alkalmaznia. A kézikönyv ára magában foglal egy 30 napos jogi tanácsadás szolgáltatást is korlátlan számú kérdés lehetőségével, ennek keretében a szerző dr. Szabó Tibor ügyvéd telefonos konzultáció keretében válaszol a számlázással és a vállalkozás működésével kapcsolatos kérdésekre, szükség esetén segít az online számla regisztrációs lépések elvégzésében is. Ára: 25.400,-Ft - Megrendelés: https://www.onadozo.hu/webaruhaz/e-konyvek-5/segedlet-online-szamlazashoz-kisvallalkozoknak-231


Vissza az előző oldalra