Önkormányzatok gazdálkodása - új tervek

ART

Nyomtatás
Forrás: MTI

Az új önkormányzati törvény koncepciója szerint a helyhatóságok megváltozott finanszírozási rendszere legkorábban 2013-tól léphetne hatályba, de 2012-tõl már az új szemlélet alapján történhetne az önkormányzatok pénzellátása.

_____________________________________

Kérjen ingyenes Önadózó bemutató számot!

Az Önadózó újság egy korábbi számának megküldésével Ön betekintést nyerhet abba a mûhelymunkába, amellyel havonta többezer vállalkozás, intézmény és tanácsadó részére nyújtunk segítséget, szakmai információkat, megoldásokat adókötelezettségeik szakszerû teljesítéséhez. Önadózó - az adózók lapja. Adó - Tb - Számvitel - Munkaügy a gyakorlatban, havonta 64 oldalon. A megadott postacimre megküldjük, jelezze e-mailben: info@onadozo.hu

__________________________________________

Az új önkormányzati finanszírozási szabályok 2013-tól léphetnek hatályba

A kormany.hu internetes honlapon elérhetõ jogszabálytervezet szerint feladatalapú lenne az önkormányzatok finanszírozása, a kapott normatívákat az adott önkormányzati kötelezõ feladat ellátására kell fordítani. A törvényben meghatározott feladatokra a központi költségvetésnek biztosítani kell a forrásokat, ezek a költségvetési év során a tovább már nem lennének csökkenthetõek.

A Belügyminisztérium által készített tervezet leszögezi azt is: a helyi önkormányzat nem vállalkozhat további feladat ellátására, fejlesztésre, beruházásra, amíg a kötelezõ feladatainak finanszírozását nem biztosította.

A jelenlegi normatív támogatás megszûnése mellett felülvizsgálnák az szja-elosztást és a helyi adók rendszerét is.

Megmaradna a helyi iparûzési adó, azzal, hogy a meghatározott mértéket meghaladó iparûzési adót beszedõ önkormányzatoknak kötelezõen hozzá kellene járulniuk a megyén belüli területfejlesztési célok megvalósításához. A javaslatban szerepel az is, hogy az iparûzési adó önkormányzati hatáskörben maradna, de nem teljes mértékben lenne szabadon felhasználható.

Az önkormányzatokat új helyi adók bevezetésére ösztönöznék. Az állam törvényben határozná meg, hogy mely feladatokhoz biztosít támogatást, átengedett bevételt, és melyekhez írja elõ, hogy az kizárólag a saját bevételbõl, vagyonból és más fedezetbõl biztosítandó.

A koncepció felveti annak a lehetõségét, hogy fejlesztést, beruházást az önkormányzat csak akkor határozhatna el, ha biztosítani tudja a fejlesztéssel létrehozott beruházás fenntartását, illetve a megvalósítás meghatározott idejû megtérülését.

A törvény-elõkészítés során dönteni kell arról, hogy a saját bevételekbõl milyen feladatokat és kiadásokat finanszírozhatna az önkormányzat. A tervezet két variációt taglal: az egyik szerint az önként vállalt feladatok forrása csak saját bevétel lenne, a költségvetési támogatás csak kötelezõ feladatok ellátására szolgálna; a másik szerint az önként vállalt feladatokat elsõsorban a saját bevétel terhére lehetne finanszírozni, de egyes, az állam által prioritásként kezelt feladatokhoz meghatározott mértékben költségvetési támogatás is járulhat.

Dönteni kell arról is, hogy az önkormányzati feladat állami szintre emelése esetén hogyan változzon a tulajdon.

A dokumentum szól az önkormányzati és állami feladatmegosztás új szabályairól is, eszerint az önkormányzatok csupán azokat a feladatokat látnák el, melyek a lakosság széles körének közszükségleteit elégítik ki. Ennek megfelelõen a pedagógusok bérét az állami szervek finanszíroznák, az önkormányzat pedig az oktatási épületek fenntartását végezné; kizárólagosan állami feladat lenne a fekvõbetegellátás, az egészségügyi alap- és járóbeteg-ellátás az önkormányzat feladata; államigazgatási hatósági ügyek döntõ többségét az állami szervekhez telepítenék; a pénzbeli szociális ellátás esetében az állam közvetlenül a jogosult számlájára utalná az összeget, az önkormányzat a jogosultak körét határozhatná meg, a természetbeli ellátás maradna önkormányzati feladat.

Az új rendszerben csak azok a helyi közügyek maradnak az önkormányzatoknál, melyek kizárólag helyben oldhatóak meg gazdaságosan, melyek ellátása biztonsággal finanszírozható, ilyen: településüzemeltetés (közvilágítás, köztemetõ, közutak, parkolás, közparkok fenntartása, stb.), településrendezés (közterek-, parkok-, utak elnevezése - kialakítása, övezeti besorolások meghatározása, stb.), településfejlesztés, helyi adó ügyek - helyi gazdaságszervezés, helyi szociális ügyek - közfoglalkoztatás, helyi sport és kulturális ügyek.

A tervezet szerint kiemelt önálló, kötelezõen ellátandó önkormányzati feladat lenne a közfoglalkoztatás megszervezése.

A koncepció foglalkozik az önkormányzatok adósságrendezésével is. Ennek kapcsán kiemeli: a helyi önkormányzatok adósságállománya a hitelfelvétellel és kötvény-kibocsátásokkal együtt 2011-re összesen 1.383,498 milliárd forintot érte el, ami a teljes állami adósság 5 százaléka.

Az új önkormányzati törvényben kell lefektetni az adósságkezelés általános szabályait, az önkormányzatok likviditását segítõ szabályrendszert, és egy új adósságkezelési törvényt kell alkotni - emeli ki a szaktárca. Az önkormányzati törvény rögzítené az önkormányzatok gazdálkodására vonatkozó alapvetõ jogokat és kötelezettségeket, felelõsségi köröket, felelõsök megnevezését, valamint az önkormányzati mûködési, fejlesztési célú hitelfelvétel, kötvénykibocsátás korlátozásának szabályait.

Szigorodnának a polgármesterre, képviselõ-testületre vonatkozó felelõsségi szabályok, a gazdálkodásra vonatkozó törvénysértések szankciójaként, például az adósságrendezési eljáráshoz vezetõ adósság keletkeztetésének (döntés meghozatala) idõpontjában hivatalban lévõ polgármester, képviselõ-testületi tag nem indulhat a következõ két általános helyhatósági választáson. A jelenlegi adóssághelyzet megismétlõdésének elkerülésére ki kell mondani a veszteséges gazdálkodással kapcsolatos felelõsséget - áll a dokumentumban.    

Kétszakaszos lenne az adósságrendezés: az elsõben még külsõ segítséggel visszafordítható a probléma. Ha ez nem vezet eredményre, következne a második, a tényleges adósságrendezési szakasz. Utóbbiban már a polgármester és a képviselõ-testület nem láthatná el feladatait, helyettük egy felszámolóhoz hasonló jogkörrel rendelkezõ személy, egy "önkormányzati biztos" látná el azokat.

A tervek között szerepel az is, hogy az Államadósság Kezelõ Központ (ÁKK) aktív szerepet vállalna az önkormányzati adósságállomány-kezelés rendezésében.

***

ÖNADÓZÓ újság - Segítség a szakmai munkában!

Önadózó - az adózók lapja. Adó - Tb. - Számvitel  - Munkaügy a gyakorlatban havonta 64 nyomtatott oldalon. Megjelenik minden hónap elsõ napján. Hétezer könyvelõ irodának,  vállalkozásnak és intézménynek szolgáltatunk havonta,  11 ezren olvassák rendszeresen heti hírlevelünket.  Elõfizetési  díj  2011. december 31-ig 1.470,-Ft/hó. Elõfizetõknek 20% szakkönyv vásárlási kedvezmény, ingyenes e-könyvek, e-Önadózó. Ügyfélszolgálat 1085 Budapest, József körút 53. Tel: 267 5010.  

Elõfizetés: info@onadozo.hu


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra