TAJ kártya igénylése

Forrás: www.neak.gov.hu | Szerző: NEAK

Címkék: TAJ kártya


A TAJ-t elsődlegesen egy kártya formátumú hatósági igazolvány (továbbiakban: TAJ kártya) igazolja, amelyet a magyar állampolgár a születésekor kap, más jogosultaknak pedig igényelni kell. A megállapodáson alapuló jogosultság esetén a sürgősségi ellátásra való jogosultság bizonyítására külön igazolás szolgál, a TAJ kártya csak 24 havi járulék megfizetését követően állítható ki.

Az egészségbiztosítási ellátások igénybevétele során egy sajátos azonosító számot, az ún. társadalombiztosítási azonosító jelet (közismertebb nevén TAJ) alkalmazzuk. A TAJ az egészségügyi, szociális, egészség- és nyugdíjbiztosítási rendszerekben – a személyi adatok védelme érdekében bevezetett – személyt azonosító kód. 
 
A TAJ-t elsődlegesen egy kártya formátumú hatósági igazolvány (továbbiakban: TAJ kártya) igazolja, amelyet a magyar állampolgár a születésekor kap, más jogosultaknak pedig igényelni kell. A megállapodáson alapuló jogosultság esetén a sürgősségi ellátásra való jogosultság bizonyítására külön igazolás szolgál, a TAJ kártya csak 24 havi járulék megfizetését követően állítható ki.
 
Az új típusú – 2016. január hó 1-jét követően kiállított – személyi igazolvány (ún. e-kártya) is alkalmas a TAJ igazolására, ha a TAJ-t tárolja, amely így a személyazonosságot és a TAJ-t is igazolja. Az e-kártya (személyi igazolvány) a kiállított TAJ kártya érvényességét nem érinti, ezért kérjük továbbra is őrizze meg TAJ kártyáját!

Javasoljuk, hogy a TAJ-kártyát akkor is vigye magával, amennyiben a TAJ-t tároló elemmel rendelkező állandó személyazonosító igazolvánnyal (e-kártya) rendelkezik, mert annak TAJ igazolására való felhasználhatósága az egyes intézményeknél rendelkezésére álló technikai feltételektől függ.
 
A TAJ-t igazoló kártyák kizárólag a TAJ-t, mint azonosítót igazolják, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot az egészségügyi szolgáltató a jogviszony-ellenőrzés során, elektronikus úton ellenőrzi.
 
Ki és hol igényelhet TAJ kártyát?
 
Aki nem rendelkezik TAJ számmal, azonban jogosulttá válik társadalombiztosítási, munkanélküli vagy szociális ellátásra, az ország egész területén bármelyik kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál, Pest megye és a főváros vonatkozásában Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. kerületi hivatalánál igényelhet TAJ kártyát az igénylőlap kitöltésével.
 
Felhívjuk a figyelmet, hogy az e-kártya típusú, TAJ-t tároló elemmel rendelkező személyazonosító igazolvány bár alkalmas a TAJ igazolására, azt nem az egészségbiztosítási szervek állítják ki. A személyazonosító igazolvánnyal kapcsolatos ügyekben a fővárosi- és megyei kormányhivatalok járási (fővárosi kerületi) hivatala, a kormányablak, illetve a Belügyminisztérium jár el.
 
Milyen dokumentumok szükségesek a TAJ kártya igényléséhez vagy pótlásához?
 
Minden igényléshez szükséges: 
·         személyazonosításra alkalmas igazolvány [személyazonosító igazolvány (ideértve az ideiglenes személyi igazolványt is), érvényes útlevél, kártyaformátumú vezetői engedély] 
·         lakcímet, és/vagy tartózkodási helyet igazoló okmány (lakcímkártya). 

Az alábbiakat esetenként, szükség szerint kell csatolni: 
·         igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló okirat, ha az eljárás díjköteles (elveszett, megsemmisült, megrongálódott igazolvány pótlása) 
·         képviselő eljárása esetén: 
o    meghatalmazott eljárása esetén teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazás,
o    kiskorú törvényes képviselőjének eljárása esetén a törvényes képviselő személyazonosítására alkalmas igazolvány és a kiskorú születési anyakönyvi kivonata 
·         EGT állampolgár [ha a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát Magyarország területén gyakorolja, és itt bejelentett lakóhellyel rendelkezik], vagy annak 3. országbeli hozzátartozója esetében magyarországi regisztrációs kártya vagy tartózkodási engedély, 
·         EGT tagállammal kötött megállapodás alapján a tagállam állampolgárával azonos jogállást élvező állampolgárai részére kiállított, magyarországi tartózkodási engedély 
·         a TAJ igénylés előtt EGT tagállamban, Svájcban, illetve nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó államban biztosított személy esetén a TAJ igénylést közvetlenül megelőző biztosítás helye szerinti tagállam biztosítója által a biztosítási időszakról kiadott formanyomtatvány, vagy hatósági igazolás, 
·         megállapodáson alapuló jogosultság esetén hat havi járulék megfizetésének igazolása, 
·         bevándorolt, letelepedett személy esetén bevándorlási vagy letelepedési engedély, 
·         menekült státusszal rendelkező személy esetén a menekült státusz elismeréséről rendelkező határozat, illetve menekülti státuszt igazoló dokumentum, 
·         hontalan személy esetén a hontalanságot megállapító okirat, és tartózkodási engedély, 
·         alapul szolgáló jogviszony igazolása: 
o    biztosítotti jogviszonyt igazoló dokumentum (pl.: munkaszerződés, munkáltatói igazolás) 
o    egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére kötelezett személyeknek e járulék megfizetéséről szóló, adóhatóság által kiállított igazolása. 
o    külföldi kérelmező esetén a magyar egészségbiztosításra jogosultságot igazoló dokumentum.

Hogyan nyújtható be a kérelem? 
 
A TAJ kártyával kapcsolatos ügyintézést személyesen és postai úton lehet folytatni. 

A postai úton benyújtott igény esetén – ellenkező kérelem hiányában – a kártyát is postán kézbesítik. 
Tekintettel arra, hogy a postán küldött igénylés esetén az ügyfél azonosítása más módon nem lehetséges, csatolni kell az aláírt és kitöltött igénylőlap mellett, az azonosításhoz és az ügyintézéshez szükséges, az előző pontban felsorolt okmányok ügyfél által aláírt másolatát, illetve az igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről szóló igazolást. 
 
Hogyan igényelhető TAJ kártya?
 
Újszülött részére, ha
Magyarországon született, magyar állampolgárságú újszülött 
 
A Magyarországon született, magyar állampolgárságú újszülöttek részére a TAJ kártya kiállítása hivatalból történik, arra vonatkozóan külön kérelmet nem kell benyújtani. 
Az újszülött személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerinti adatait a nyilvántartó az anyakönyvezést követően átadja az egészségbiztosítási nyilvántartást  vezető Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő  részére.
Fontos megjegyezni, hogy a Magyarországon született, magyar állampolgárságú újszülöttek részére a TAJ kártya kiadása során nem érvényesül az országos illetékesség. Az újszülött lakóhelye szerinti kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatala – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatala – soron kívül, postai úton kézbesíti a TAJ kártyát. A szülő azonban kérheti, hogy a gyermek születési helye szerint illetékes kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatala – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatala – állítsa ki az újszülött TAJ kártyáját.
 
A járási hivatal hivatalból – a személy és lakcímnyilvántartás adatszolgáltatását követően – soron kívül, legkésőbb 8 napon belül kiállítja, és a gyermek lakóhelyére vagy a szülő külön kérelmében meghatározott címre postai úton megküldi az újszülött TAJ kártyáját. 
 
Nem Magyarországon született, magyar állampolgárságú újszülött

A TAJ kártya igénylésének szabályai a nem Magyarország területén született magyar állampolgárságú újszülöttek esetén eltérnek a hazánkban született újszülöttekétől.
A külföldön született újszülöttek esetén szükséges a magyarországi anyakönyvezési eljárás lefolytatása, amelynek lezárását követően a magyarországi lakcímkártya birtokában igényelhető az újszülött részére a TAJ kártya bármely kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál, illetve a főváros és Pest megye esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatalánál az igénylőlap kitöltésével. 
 
Magyarországon született nem magyar állampolgárságú újszülött 
 
A Magyarországon született, nem magyar állampolgárságú gyermeket születése után az állampolgársága szerinti államban kell anyakönyvezni, és az okmányokkal való ellátását, illetve a magyarországi lakóhely létesítését követően igényelhető a TAJ kártya.
 
Amennyiben a nem magyar állampolgárságú újszülöttnek nincs magyarországi lakóhelye, mert hazánkban csak tartózkodási hellyel vagy szállásbejelentővel rendelkezik, akkor megállapodás megkötése révén válhat jogosulttá az egészségügyi szolgáltatások igénybevételére, illetve – 24 havi járulék megfizetését követően – TAJ kártyára.
Amennyiben az anya Magyarországon biztosított, az újszülött az anya TAJ kártyájának használatával jogosult egészségügyi szolgáltatásra a születést követő második hónap utolsó napjáig. 
 
Külföldi állampolgárságú biztosított részére

belföldinek nem minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt – ún. Megrendelőn – a foglalkoztató székhelye szerinti kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál, Pest megye és a főváros vonatkozásában Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. kerületi  hivatalánál kérheti a TAJ kiadását.
A járási hivatal TAJ-t képez és erről, valamint a TAJ-t igazoló hatósági igazolvány (TAJ kártya) átvételének lehetőségéről értesíti a foglalkoztatót.
A TAJ kártyát a foglalkoztatott vagy meghatalmazottja az ország területén bármely kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál, Pest megye és a főváros vonatkozásában Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. kerületi hivatalánál átveheti.
 
Külföldi, egyszerűsített foglalkoztatottnak

Külföldi, egyszerűsített foglalkoztatott az EGT tagállamokon kívüli, ún. harmadik országbeli állam állampolgára – a bevándorolt és letelepedett személy kivételével, – akit kizárólag egyszerűsített foglalkoztatás (pl.: mezőgazdasági idénymunka) keretében alkalmaznak.

TAJ-jal nem rendelkező, külföldi, egyszerűsített foglalkoztatott TAJ kiadását a hatáskörrel rendelkező járási hivatal a foglalkoztatási, illetve az egészségbiztosítási pénztári jogkörében intézi, és a foglalkoztatott – az erről szóló értesítést követően – a TAJ kártyát a hatáskörrel rendelkező járási hivatalnál át is veheti.
 
Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben az egyszerűsített foglalkoztatás alapján az egészségbiztosítás keretében kizárólag üzemi balesettel összefüggő, ún. baleseti ellátásra jogosult a TAJ kártya birtokosa, amit a TAJ kártyán is jeleznek. 
 
Megállapodáson alapuló jogosultság esetén
 
Az egészségbiztosítóval kötött megállapodáson alapuló jogosultság esetén a TAJ kártya kiállítása csak 24 havi járulék megfizetését követően kérhető.
 
Mennyi időn belül készül el a TAJ kártya?
 
Főszabály szerint a TAJ kártya a kérelemnek (beleértve az elveszett, ellopott, megrongálódott TAJ kártya igénylés iránti kérelmet is) a kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalához – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatalához – történő megérkezését követő naptól számított 21 napon belül készül el. Amennyiben a kérelemhez az összes szükséges dokumentum hiánytalanul került benyújtásra, ún. sommás eljárás keretében azonnal, de legfeljebb nyolc napon belül kiállítják a TAJ kártyát. Amennyiben a kérelmet hiányosan nyújtják be, a hiányzó dokumentum pótlására szólítják fel a kérelmezőt – EGT állam/Svájc/egyezményes állam korábbi igazolásának hiánya esetén a külföldi egészségbiztosítót –, így ez a hiánypótlási eljárás meghosszabbítja az ügyintézés időtartalmát. 
 
Felhívjuk a figyelmet az aláírások fontosságára, mert pl. a hiányosan kitöltött, vagy nem aláírt nyomtatvány esetén is szükség van hiánypótlásra, ezért a nyomtatványt az eljáró hatóság hiánypótlásra visszaküldi, ami megnöveli az ügyintézés idejét. A TAJ kártya igénylőlap kitöltése során az igénylő adatainál annak a személynek az adatait kell megadni, akinek Társadalombiztosítási Azonosító Jelét igazolni kívánják, aki részére a kártya készül. 
 
Magyarországon született, magyar állampolgárságú újszülöttek TAJ kártyája esetén a Belügyminisztérium adatszolgáltatását követően a kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatala – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. kerületi hivatala  –hivatalból soron kívül, legkésőbb 8 napon belül kiállítja, és a gyermek lakóhelyére vagy a szülő külön kérelmében meghatározott címre postai úton megküldi az újszülött TAJ kártyáját. 
 
Mennyibe kerül a TAJ kártya kiállítása? Hogyan kell megfizetni a díjat?
·         ingyenes: 
o    az első TAJ kártya kiállítása az azzal nem rendelkező személyek számára,
o    a név és adatváltozás miatt, valamint
o    az okmány eltulajdonítása miatti kiadás ingyenes.
·         3.000,- Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni 
Ha az újabb TAJ-kártya kiállítására azért van szükség, mert a korábbi kártya elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott, akkor az újabb TAJ kártya kiállításáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, melynek összege 3.000.- forint. 

Felhívjuk a figyelmet, hogy illetékbélyeggel nem fizethető meg az igazgatási szolgáltatási díj.
Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése az alábbi módokon történhet: 
·         az eljáró járási hivatal számlájára történő átutalással, (Kérjük, hogy átutalás esetén a számlaszámokról érdeklődjön az ügyben eljáró járási hivatalnál!) 
·         vagy a járási hivatal által rendelkezésre bocsátott készpénz átutalási megbízás (sárga csekk) útján, 
·         személyes igénylés esetén – ahol ez a lehetőség rendelkezésre áll – a díjat járási hivatal házipénztárába is be lehet fizetni. 
Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetését a TAJ kártya kérelem benyújtásakor – az okmány kiállítását megelőzően – igazolni kell.

Mentesítés méltányosságból az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése alól 

Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése alól méltánylást érdemlő esetben az ügyfél mentesíthető. 
A méltányossági eljárás a TAJ kártya-kérelem benyújtása szerinti kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál, illetve a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatalánál kezdeményezhető, személyesen vagy postai úton, írásban.
 
Mi a teendő a kártya megsemmisülése, megrongálódása, elvesztése esetén?
 
A TAJ kártya elvesztése, ellopása, megsemmisülése, megrongálódása esetén igénylőlapon (a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő honlapjáról is letölthető) új TAJ kártya igényelhető (TAJ kártya másodlat). 
 
Az érintett vagy meghatalmazottja  bármely kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatalánál – igényelheti a TAJ kártya pótlását/cseréjét. 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a TAJ kártya pótlása, cseréje 3.000,- Ft-os igazgatási szolgáltatási díj köteles, ha az elveszett, megrongálódott kártyát kívánják pótolni. Amennyiben a kártyát ellopták, akkor a pótlása ingyenes. 

A TAJ kártya pótlása, cseréje esetén az igényléséhez szükséges dokumentumokat kell benyújtani a hivatalhoz. 
Amennyiben a TAJ kártyát kiállító járási hivatal hivatalból tudomást szerez a TAJ kártya eltulajdonításáról, külön kérelem nélkül intézkedik a kártya pótlásáról. Rendőrségi feljelentés esetén a rendőrség a TAJ kártya eltulajdonításáról minden esetben értesíti az egészségbiztosítót. 
 
Mi a teendő TAJ kártyán szereplő adat módosulása esetén?
 
A TAJ kártyán a tulajdonos családi- és utóneve, születési ideje, társadalombiztosítási azonosító jele, a kiállító szerv bélyegzőjének lenyomata, a kiállítás dátuma, valamint a kiállító személy aláírása szerepel.
A TAJ-kártya önmagában nem elegendő az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság bizonyítására, azon kívül egyéb, személyazonosításra alkalmas okirat (pl. személyazonosító igazolvány) felmutatása is szükséges. Ebből kifolyólag fontos, hogy a TAJ-kártyán szereplő személyazonosító adatok összhangban legyenek a többi személyazonosításra alkalmas okiraton feltüntetett adatokkal. Azok változása esetén új TAJ-kártya kiállításáról kell gondoskodni.

Amennyiben a TAJ tulajdonosának családi- vagy utóneve megváltozik, az ország egész területén bármely kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatalánál –igénylőlapon kell a kártya adatmódosítását kérni. Ez alapján állítják ki az új hatósági igazolványt és átadják, illetve megküldik a kérelmező részére.
 
Személyi adat módosítás, adat pontosítás céljából igényelt TAJ kártya kiállítása ingyenes.

Adat módosulása esetén a TAJ kártya igényléséhez szükséges dokumentumokat kell benyújtani a járási hivatalhoz.
 
Mit tegyek, ha megtaláltam más elveszett TAJ kártyáját?
 
Amennyiben Ön megtalálta valaki elhagyott, elveszített TAJ kártyáját, kérjük, segítsen azzal, hogy a kártyát átadja az ország területén bármelyik kormányhivatal TAJ kártya kiállítására hatáskörrel rendelkező járási hivatalának vagy a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek. 

Amennyiben erre nincsen lehetősége, a találás helye szerint illetékes jegyzőnek köteles a kártyát a találást követő 8 napon belül átadni. 
 

FIZESSEN ELŐ 2024-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!

Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek!  Velünk 2024-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2024 Cafetéria szabályzat 2024 Pénzmosás elleni szabályzat csomag GDPR Segédlet, Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Egyes Kulcs-Soft programok előfizetőknek ingyenesen ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/ 


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra