Hírek
SZÁMVITEL kategória hírei

Az érett pénzügyi funkció 10 ismérve

SZÁMVITEL

A magyarországi pénzügyi vezetők számára elengedhetetlen, hogy a technológiai fejlődést, a kompetenciafejlesztést és a fenntarthatósági szempontokat stratégiai szinten integrálják a szervezeti működésbe – mindez alapvető feltétele a modern, agilis pénzügyi szervezet kialakításának. A vállalatok rugalmasságát és piaci pozíciójuk megőrzését pedig egyre inkább a pénzügyi funkciók érettségi szintje határozza meg. A PwC 7. Pénzügyi Vezetői Felmérésében bemutatott érettségi mátrix tíz kulcsterületre hívja fel a figyelmet.

A gépjárművek flottakezelésének számviteli aspektusai

SZÁMVITEL

Gépjáműflották használata esetében mindkét lízingforma alkalmazható, de Magyarországon az operatív lízing gyakoribb a vállalkozások körében. Ha a cél a gyors flottafrissítés, ESG-kompatibilitás és kiszámítható költségek, akkor az operatív lízing az előnyösebb. Ha viszont fontos a gépjámű tulajdonának megszerzése, akkor a pénzügyi lízing lehet jobb választás.

A megfelelésen túl – az üzleti döntések megalapozásához fenntarthatósági adatok kellenek

SZÁMVITEL

Miközben egyes vállalatok – összhangban az EU Omnibus csomagjával – két évvel elhalasztják a kötelező fenntarthatósági jelentéstételt, a PwC Global Sustainability Reporting Survey felmérésében megkérdezettek 40%-a az eredeti ütemterv szerint fog jelenteni, akkor is, ha erre jogszabály nem kötelezi. A vállalatok 38%-a ugyanis a gyűjtött fenntarthatósági adatokat közvetlenül az üzleti stratégia kialakításához használja, illetve az érdekelt felek (befektetők, ügyfelek, hatóságok) is megbízható információkat várnak a kockázatok és lehetőségek kezeléséről.

Elektronikus aláírási kötelezettség a könyvvizsgálatban

SZÁMVITEL

Az idei év könyvvizsgálatára vonatkozó változás, hogy a 2025. január 1. után induló üzleti év jogszabályi könyvvizsgálata esetében (tehát éves beszámoló vagy egyszerűsített éves beszámoló, közbenső mérleg, vagyonmérleg vagy vagyonmérleg tervezet), a könyvvizsgáló már csak elektronikusan írhatja alá a könyvvizsgálói jelentést.

NAV: az adószámát kockáztatja, aki nem teszi közzé beszámolóját

SZÁMVITEL

A NAV nyomatékosan figyelmeztet: már folyamatban van a második körös felszólítások kiküldése. Ha a második felhívásban biztosított harminc nap is eredménytelenül telik el, akkor jön a legsúlyosabb szankció: a NAV hivatalból törli a vállalkozás adószámát, és kezdeményezi megszűntnek nyilvánítását.

A cash flow kimutatás összeállításának néhány buktatója

SZÁMVITEL

Banki hitelkérelemhez a pénzintézetek gyakran kérnek cash flow kimutatást vagy előrejelzést, hogy lássák a fizetőképességet. Belső vezetői döntésekhez – likviditási tervezés, beruházások előkészítése - is szükség lehet rá. Bemutatunk néhány buktatót

Az EU ajánlást fogadott el a fenntarthatósági jelentéstételi standard bevezetéséről a kkv-k számára

SZÁMVITEL

A javasolt önkéntes standard célja, hogy segítséget nyújtson azoknak a kkv-knak, amelyek nem tartoznak a vállalati fenntarthatósági jelentéstételi irányelv (CSRD) hatálya alá, de nagyvállalatok vagy pénzügyi intézmények részéről mégis fenntarthatósági adatszolgáltatási igényekkel szembesülnek.

HR nélkül nincs fenntarthatóság

SZÁMVITEL

A humánerőforrás-menedzsment kulcsszerepet játszik a vállalati ESG-törekvések megvalósításában – hangzott el az EY üzleti reggelijén, ahol a fenntartható működést elősegítő szervezetfejlesztésről, a HR megújulásának szükségességéről, és a bértranszparencia kihívásairól is szó volt.

Amikor a visszatérítendő támogatás vissza nem térítendővé alakul

SZÁMVITEL

A visszatérítendő támogatást úgy kell könyvelni, mintha a támogatott kölcsönt kapott volna, ezért azt a kötelezettségek között kell kimutatni.

Költség (ráfordítás) ellentételezésére kapott támogatások elszámolása

SZÁMVITEL

Az ilyen támogatások kétfélék lehetnek: jogszabály alapján igényelt ún. normatív támogatások vagy pályázat útján elnyert támogatások.

Az ESG beszámolókészítés 7 lépésben – a magyar cégek többsége még csak az elején tart

SZÁMVITEL

Komoly erőforrást igényel az ESG beszámoló összeállítása a vállalkozások számára, miközben ajánlott a legkisebb beszállítókat is átvilágítaniuk – hangzott el az EY és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) közös rendezvényén, ahol ismertették az ESG törvény első évének tapasztalatait.

Hét kiemelt fenntarthatósági téma szerepel a magyar vállalatok napirendjén

SZÁMVITEL

A jelentéstétel nemcsak jogi kötelezettséggel, hanem stratégiai előnnyel is jár – derül ki az EY friss tanulmányából, amely több mint 200 – köztük 16 magyar – vállalat első, uniós irányelvek (CSRD) szerint készült fenntarthatósági beszámolóját elemezte. Az érintett cégek döntő többségének már van ESG felelőse és stratégiája. A társaságok átlagosan hét kritikus területet azonosítottak a működésük szempontjából.

Egy év múlva jön fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati átvilágításról szóló irányelv (CSDDD).

SZÁMVITEL

2026. július 26-ig minden uniós tagállamnak, így Magyarországnak is át kell ültetnie nemzeti jogába a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati átvilágításról szóló irányelvet (CSDDD). Az új szabályozás célja, hogy az EU vállalatai aktívan hozzájáruljanak az emberi jogok védelméhez, a környezeti károk megelőzéséhez és a fenntartható fejlődéshez. Az irányelv jelentős megfelelési és jelentéstételi kötelezettségeket ró a legnagyobb vállalatokra, amelyek hatása kiterjed az ellátási láncban részt vevő partnerekre is.

Elkészült a kkv-k önkéntes fenntarthatósági jelentéstételi szabványának magyar nyelvű verziója

SZÁMVITEL

A dokumentumban szereplő információk értékes segítséget nyújtanak az ESG beszámolók összeállításához. Ezen adatok révén a cégek könnyebben teljesíthetik a nagyvállalatok által előírt fenntarthatósági információs igényeket, megfelelhetnek a bankok, valamint a befektetők adatszükségleteinek, és hozzáférhetnek a fenntartható finanszírozási lehetőségekhez. Mindez támogatja hosszú távú növekedésüket és versenyképességüket

Fenntarthatósági jelentés - halasztás

SZÁMVITEL

A törvénycsomag 122. §-a paragrafusa értelmében a Számviteli törvény úgy módosul, hogy a nagyvállalatnak minősülő, nem közérdeklődésre számot tartó vállalkozásoknak, azaz a CSRD 2. körös vállalatainak a 2025-ös üzleti év helyett első alkalommal csak a 2027-es üzleti évükre kötelező alkalmazniuk a fenntarthatósági jelentéstételre vonatkozó szabályokat.

Több időt kaptak a cégek az ESG folyamatok kiépítésére

SZÁMVITEL

A nem tőzsdén jegyzett nagyvállalatok számára a 2026-ról 2028-ra, a tőzsdén jegyzett kis- és középvállalkozásoknak (kkv-k) 2027-ről 2029-re kerül át kötelezettség kezdete.

Nyilvánosságra hozatal, letétbe helyezés, közzététel - civil szervezeteknél

SZÁMVITEL

A szervezet köteles a jóváhagyásra jogosult testület által elfogadott beszámolóját, valamint közhasznúsági mellékletét – kötelező könyvvizsgálat esetén a könyvvizsgálói jelentéssel együtt – az adott üzleti év mérlegfordulónapját követő ötödik hónap utolsó napjáig az OBH-nak megküldeni, ezzel letétbe helyezni és közzétenni.

2027 közepéig mentesülnek az ESG adatszolgáltatás alól a kkv-k

SZÁMVITEL

A magyar kkv-k 2027 közepéig teljes mértékben mentesülhetnek minden ESG adatszolgáltatási feladat alól - jelentette be Szabados Richárd kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkár

KPMG: a magyarországi nagyvállalatok 78 százaléka készített tavaly fenntarthatósági jelentést

SZÁMVITEL

A fenntarthatósági elvárások szigorodása miatt a vállalatoknak komolyabb erőfeszítéseket kell tenniük, és nem csak a legnagyobbaknak, hiszen a kisvállalkozásokkal szemben is egyre jelentősebb elvárás lesz, hogy ezeknek a szempontoknak megfeleljenek. A jövőben a mostaninál jóval átfogóbb jelentést kell tenniük a cégeknek a fenntarthatósági stratégiájukról, célkitűzéseikről, az előttük álló kockázatokról és lehetőségekről

Számvitelt érintő jogszabályi változások 2025-ben

SZÁMVITEL

2024. év végén az adótörvények mellett a 2000. évi C. törvény (Számviteli törvény) is több lényegi ponton módosításra került. A változások célja a számviteli szabályozás korszerűsítése, a nemzetközi szabványokhoz való további igazodás, valamint az adminisztrációs terhek csökkentése. 


Vissza az előző oldalra